Bedoeld is: antroposofie in de media. Maar ook: in de persbak van de wijngaard, met voeten getreden. Want antroposofie verwacht uitgewrongen te worden om tot haar werkelijke vrucht door te dringen. Deze weblog proeft de in de media verschijnende antroposofie op haar, veelal heerlijke, smaak, maar laat problemen en controverses niet onbesproken.

woensdag 11 november 2009

Pauper

Gisteren meldde ik nog dat op de weblog van de Vereniging van vrijescholen wel een reportage in beelden werd beloofd, maar dat die merkwaardig genoeg ontbrak. Dat is vandaag dan hersteld. Nu staat zelfs op de welkomstpagina van de Vereniging van vrijescholen dit, onder de titel ‘Samenvatting MichaëlConferentie 2009 online’:

‘Op de MichaëlConferentie 2009 zijn videoopnamengemaakt. Op ons weblog is een samenvatting van de dag te zien. De komende tijd zullen er veel meer video-, geluids- en beeldmateriaal gepost worden. Klik hier om naar het weblog te gaan.’

Om 10.45 uur werd daar ‘Samenvatting MichaëlConferentie 2009 nu online’ geplaatst:

‘Tijdens de MichaëlConferentie 2009 zijn beeldopnamen gemaakt. In deze post een samenvatting. Houdt ons weblog in de gaten voor meer video-posts.’

Dat was niet aan dovemansoren gericht. Want al om 12.09 uur werd daaraan toegevoegd ‘Op veler verzoek: Rede en presentatie prof. dr. Gert Biesta’:

‘Op 5 oktober 2009 hield prof. dr. Gert Biesta, The Stirling Institute of Education, University of Stirling, Scotland, UK, een rede tijdens de MichaëlConferentie 2009. In een eerdere post publiceerden we de rede van Biesta. Nu op veler verzoek ook de bijbehorende diapresentatie. Wij zijn prof. dr Biesta zeer erkentelijk voor het vrijgeven van zijn rede en presentatie. Klik hier voor de presentatie.’

Onder de link is een fraaie, vijftien pagina’s tellende Power Point Presentatie te vinden. – Dat doet me meteen denken aan de wekelijkse bijdrage die Joris Luyendijk publiceert op zijn weblog bij NRC Handelsblad. Op vrijdag 9 oktober 2009 was dat de ‘Webversie voor NRC Weekblad 17 oktober’, met als titel ‘Powerless pointless Presentatie’ (in het een week later uitgekomen Weekblad was die titel omgevormd tot het nog veel fraaiere ‘Pauper Point Presentatie’). Hij schreef daarin onder meer:

‘Vandaag richt ik mij tot al diegenen onder u die bij congressen of presentaties worden onderworpen aan Power Point Presentaties. Uw correspondent werkt soms als dagvoorzitter, en dan zijn er vaak sprekers, meestal de onzekere, verlegene en incompetente onder hen, die hun verhaal gieten in wat dan in het draaiboek PPP heet.

Wat een ramp. Het komt er bijna altijd op neer dat de spreker staccato voorleest wat op het scherm al te lezen is: “Ja, u ziet het hier, situatie tot 2020, 80 procent nog steeds op benzine, maar 20 procent op alternatieve brandstoffen en als je die dan opsplitst, eens kijken, ja, daar is de volgende slide, oh nee, even terug, wacht ja, dat is de goede haha, dan zie je zes procent bio en drie procent elektrisch, gaan we dan naar 2025 dan ziet het plaatje er zo uit, benzine in procenten...” Vaak schiet uw dagvoorzitter na zo’n presentatie iemand op de eerste rij dood, om de overige aanwezigen weer wakker te krijgen.’

Hij vertelt vervolgens een eigen ervaring, namelijk dat hij voor communicatiestudenten een verhaal moest houden over elektrische auto’s, waar zij dan een flitsend filmpje van zouden moeten maken. Niet het meest spannende dus. Dat was ook aan de studenten te merken.

‘Ik stond daar dus voor die studenten die voor hun minor zo’n filmpje gaan maken, met door mij aangeleverde informatie over de kansen en voordelen, respectievelijk nadelen en risico’s van de elektrische auto.

Het bijzondere was nu dat mij al pratend eindelijk de metafoor voor “onzeker risico” te binnen schoot waar ik, werkend op mijn computertje, al maanden naar zocht. Even later legde ik na een hele goede vraag spontaan iets uit op een manier waarvan ik meteen wist: ja, zo wilde ik dat al heel formuleren. Maar het kwam maar niet, eenzaam prutsend aan mijn toetsenbord.

Fluitend ging ik even later op mijn OV-fiets terug naar het station, mij wel een enorme ouwe zak voelend, maar denkend: dat loop je mis met die PPP’s: je maakt nauwelijks contact met de zaal, en zo loop je al die non-verbale feedback mis. Toen ik uit mijn hoofd stond te vertellen, wist ik al voor ik me er bewust van was of een informatie-element bij de studenten was binnengekomen of niet. De confrontatie met hun scepsis bracht het beste in mijn hersens boven.’

Maar met deze Power Point Presentatie van Gert Biesta is het vandaag nog niet gedaan. Want om 14.54 uur kwam er een derde element op de weblog bij, ‘Rede Biesta – volledige versie’. Hierin is een venster waarop geklikt kan worden, en dan begint het filmpje. Maar er is ook een aparte link die naar hetzelfde filmpje elders op internet wijst:

‘In deze post de volledige rede van prof. dr. Gert Biesta, The Stirling Institute of Education, University of Stirling, Scotland, UK in beeld. Het beeldformaat zal binnenkort worden aangepast.

more about “Michaelconferentie 2009”, posted with vodpod

Denkt u er wel om als u het filmpje wilt bekijken, dat dat ongeveer 43 minuten duurt. Dezelfde tekst lezen die Gert Biesta op schrift heeft gesteld, gaat waarschijnlijk sneller.

Geen opmerkingen:

Labels

Over mij

Mijn foto
(Hilversum, 1960) – – Vanaf 2016 hoofdredacteur van ‘Motief, antroposofie in Nederland’, uitgave van de Antroposofische Vereniging in Nederland (redacteur 1999-2005 en 2014-2015) – – Vanaf 2016 redacteur van Antroposofie Magazine – – Vanaf 2007 redacteur van de Stichting Rudolf Steiner Vertalingen, die de Werken en voordrachten van Rudolf Steiner in het Nederlands uitgeeft – – 2012-2014 bestuurslid van de Antroposofische Vereniging in Nederland – – 2009-2013 redacteur van ‘De Digitale Verbreding’, het door de Nederlandse Vereniging van Antroposofische Zorgaanbieders (NVAZ) uitgegeven online tijdschrift – – 2010-2012 lid hoofdredactie van ‘Stroom’, het kwartaaltijdschrift van Antroposana, de landelijke patiëntenvereniging voor antroposofische gezondheidszorg – – 1995-2006 redacteur van het ‘Tijdschrift voor Antroposofische Geneeskunst’ – – 1989-2001 redacteur van ‘de Sampo’, het tijdschrift voor heilpedagogie en sociaaltherapie, uitgegeven door het Heilpedagogisch Verbond

Mijn Facebookpagina

Translate

Volgers

Totaal aantal pageviews vanaf juni 2009

Populairste berichten van de afgelopen maand

Blogarchief

Verwante en aan te raden blogs en websites

Zoeken in deze weblog

Laatste reacties

Get this Recent Comments Widget
End of code

Gezamenlijke antroposofische agenda (in samenwerking met AntroVista)