Bedoeld is: antroposofie in de media. Maar ook: in de persbak van de wijngaard, met voeten getreden. Want antroposofie verwacht uitgewrongen te worden om tot haar werkelijke vrucht door te dringen. Deze weblog proeft de in de media verschijnende antroposofie op haar, veelal heerlijke, smaak, maar laat problemen en controverses niet onbesproken.

donderdag 30 september 2010

Moraal


Dit is al meteen een stuk ‘Parijs-iger’ dan de foto van gisteren...

Lees ‘Antroposofie in de pers!’ zou ik wel eens willen roepen. Waarom? Een omweggetje kan dat duidelijk maken. Op 15 september 2009 had ik het in ‘Oase’ over Sekem, het initiatief van de Egyptische antroposoof Ibrahim Abouleish. Ik stelde daarbij de Nederlandse vriendenstichting voor, waarin ook Hendrik Jan Bakker zit. Over hem schreef ik: hij
‘(...) is behoorlijk actief op internet. Hij onderhoudt verschillende websites, met als gemeenschappelijk kenmerk de islam. Zo staat op “Abubakker”:

“Deze site is bedoeld voor jonge Nederlands(talig)e moslims en belangstellende niet-moslims die op zoek zijn naar kennis over de islam. De artikelen op deze site zijn ontstaan uit mijn eigen ervaring en studie en ik heb ook enkele stukken van anderen opgenomen waarvan ik denk dat zij bepaalde onderwerpen beter hebben verwoord dan ik dat zelf zou kunnen doen.”

En verder zorgt hij ook voor:

Groene moslims, mijn site over milieubewuste islam. My Submission, mijn site over progressieve islam”.


“Hendrik Jan Bakker is sinds 1997 moslim. Hij is geboren in Nederland en heeft een Indische moeder, Duitse grootmoeder en waarschijnlijk verre joodse voorouders. Hij heeft HBO museumwerk gestudeerd en een secretaresse-opleiding, momenteel is hij werkzaam als juridisch secretaresse.”’
Een week geleden kwamen we hem plotsklaps tegen in ‘Psychogeriatrie’, want dagblad Trouw voerde hem ten tonele in
‘(...) de rubriek “Bladen” op maandagochtend, op de afdeling Religie & Filosofie van dezelfde krant (niet op de website, alleen in de papieren versie), waarin Emiel Hakkenes op 20 september berichtte over ‘Wie de Koran serieus neemt eet biologisch-dynamisch’. De eerste helft van die rubriek was voor het eerst in lange tijd weer eens gewijd aan Motief’.
Hakkenes schreef onder meer dit:
‘Eerder in Motief komt Hendrik Jan Bakker aan het woord. Hij doorliep de vrije school, bezocht als kind diensten van de Christengemeenschap, zong in een Gregoriaans koor en deed wel eens wat met zenboeddhisme. Ook bestudeerde hij geruime tijd de antroposofie. Hij had sterk het gevoel dat hetgeen Rudolf Steiner, de grondlegger van de antroposofie, schreef, waar was. Maar, zo vertelt hij, hij vond de weg van de antroposofie “weinig houvast” bieden. Maar toen ontmoette hij zijn vrouw, een Indonesische moslima.’
En wat zien we vandaag in Trouw, notabene op de homepage van de website? Een aankondiging van een artikel op de afdeling ‘Groen!’ met als titel:
De leren van Rudolf Steiner en de profeet Mohammed vertonen opvallende overeenkomsten waar het gaat over de zorg voor natuur en milieu, ontdekte Hendrik Jan Bakker. De antroposofisch opgevoede islamitische bekeerling heeft een missie: moslims milieubewustzijn bijbrengen. reacties (15)
Dus nu al met vijftien reacties. We kunnen er wel even langsgaan. Hoewel er nu voor ons, na al het voorgaande, niet veel nieuws meer in staat. Cokky van Limpt tekende uit zijn mond onder andere dit op:
‘“Het is mijn missie om Nederlandse moslims milieubewustzijn bij te brengen”, zegt Hendrik Jan Bakker (43). De Haagse islamitische bekeerling, opgegroeid in een antroposofisch milieu, richtte samen met een andere bekeerling en twee geboren moslims in januari de Stichting Groene Moslims op. Hij houdt al twee jaar een website bij met artikelen over de islam en thema’s als duurzaamheid, dierenwelzijn, biologische landbouw en voeding.’
En verderop:
‘Inspiratie voor zijn missie om het milieubewustzijn van moslims te vergroten, vindt de groene moslim zowel in de Koran als in de antroposofie – de leer van Rudolf Steiner, die de basis heeft gelegd voor de biologisch- dynamische landbouw. Met de antroposofie is hij opgegroeid: Bakker bezocht de Vrije school en was lid van de Christengemeenschap, een geloofsgemeenschap geïnspireerd door de antroposofie. Rond zijn zestiende voelde hij daar geen binding meer mee, maar veel van de antroposofische principes bleven hem bij.
Eergisteren was het in Trouw ook al raak. In de rubriek ‘Vijf vragen’ op de afdeling Religie & Filosofie kwam Cees van der Kroef aan het woord (niet op de website, alleen in de papieren editie), onder de titel ‘Alles keert terug naar de geest’. De vragensteller is Wilfred van de Poll:
‘Het Studiecentrum voor Antroposofie organiseert vanavond in Den Haag een lezing over “Steiner de Apocalyps”. Volgens inleider Cees van de Kroef, oud-psychiater, houden ook antroposofen zich bezig met het einde der tijden. 
1 Wie is Rudolf Steiner? 
“Steiner leefde van 1861 tot 1925. Hij was natuurkundige en filosoof en is de grondlegger van de antroposofie, een levensbeschouwing die ervan uitgaat dat de materiële wereld voortkomt uit de geestelijke werkelijkheid. Steiner wist dingen die normale mensen niet weten. Toen hij zes was, zat hij eens te spelen in de wachtkamer van het stationnetje waarvan zijn vader stationschef was. Opeens had hij het gevoel dat zijn tante overleden was. Zijn vader geloofde hem niet, maar een paar dagen daarna ontvingen ze een brief die het bevestigde.”
De vijfde en laatste vraag luidt:
5 Wat heeft dit alles met het bijbelboek Openbaringen en het einde der tijden van doen? 
“Openbaringen toont ons hoe wij en de hele wereld weer vergeestelijkt zullen worden. Alles keert terug naar waar het vandaan kwam: de geest, het goddelijke. Het boek laat ons ook zien dat er ’tegenkrachten’ zijn die ons daarvan af willen houden. De antichrist, de duivel. Deze tegenkrachten zijn een noodzakelijk kwaad, vindt Steiner. Want juist door hun weerstand wordt het proces van de verlossing voortgedreven.”’
De moraal van het verhaal vandaag: léés niet alleen ‘Antroposofie in de pers’, maar ook Trouw!
.

2 opmerkingen:

Adri zei

Ha Michel,

Ik heb het stuk van Hendrik Jan Bakker in Trouw gelezen. Als ik nu de reacties zie word ik niet zo vrolijk. Ik geloof dat zijn bedoelingen eerlijk en oprecht zijn, maar op een typisch Nederlandse, ongenuanceerde manier wordt hij neergesabeld. Ik vind dat hij dat niet verdient, en de antroposofie zeker niet.

Groet,

Adri

R. van Dijk zei

Wat Kees van de Kroef vertelt over het overlijden van een tante van Steiner is enigszins anders gegaan. Ik zal vandaag op mijn VKblog plaatsen hoe Steiner het zelf verteld heeft.
Overigens vin dik wel dat Kees van de Kroef goede antwoorden geeft. Ik zou het hem niet nadoen.

Labels

Over mij

Mijn foto
(Hilversum, 1960) – – Vanaf 2016 hoofdredacteur van ‘Motief, antroposofie in Nederland’, uitgave van de Antroposofische Vereniging in Nederland (redacteur 1999-2005 en 2014-2015) – – Vanaf 2016 redacteur van Antroposofie Magazine – – Vanaf 2007 redacteur van de Stichting Rudolf Steiner Vertalingen, die de Werken en voordrachten van Rudolf Steiner in het Nederlands uitgeeft – – 2012-2014 bestuurslid van de Antroposofische Vereniging in Nederland – – 2009-2013 redacteur van ‘De Digitale Verbreding’, het door de Nederlandse Vereniging van Antroposofische Zorgaanbieders (NVAZ) uitgegeven online tijdschrift – – 2010-2012 lid hoofdredactie van ‘Stroom’, het kwartaaltijdschrift van Antroposana, de landelijke patiëntenvereniging voor antroposofische gezondheidszorg – – 1995-2006 redacteur van het ‘Tijdschrift voor Antroposofische Geneeskunst’ – – 1989-2001 redacteur van ‘de Sampo’, het tijdschrift voor heilpedagogie en sociaaltherapie, uitgegeven door het Heilpedagogisch Verbond

Mijn Facebookpagina

Translate

Volgers

Totaal aantal pageviews vanaf juni 2009

Populairste berichten van de afgelopen maand

Blogarchief

Verwante en aan te raden blogs en websites

Zoeken in deze weblog

Laatste reacties

Get this Recent Comments Widget
End of code

Gezamenlijke antroposofische agenda (in samenwerking met AntroVista)